Een ánder schoolsysteem bestaat al, minister

Afgelopen najaar (2023) kwam ons huidige schoolsysteem weer flink onder vuur te liggen in de media. Niet alleen blijken we om de dag een cijfer te geven aan een leerling (met alle demotiverende gevolgen van dien); ook blijkt – opnieuw – sprake van een enorme uitval in het MBO-onderwijs: 35.000, ieder jaar opnieuw. En dat terwijl Nederland die slimme doeners zo hard nodig heeft. Oud-minister Dijkgraaf lanceerde eind oktober zijn actieplan om het tij te keren. Want kan dat nou niet anders?, zou je denken. En ja, dat kan.

 

Zweten – weten – vergeten

Jaarlijks 35.000 leerlingen die stoppen en leerlingen die lamgeslagen worden door de cijfercultuur  die we hen opleggen. Het kan niet de route zijn naar een stabiele arbeidsmarkt en technische innovatie. Het LAKS, Landelijk Aktie Komitee Scholieren, spreekt in dit kader al jaren over het fenomeen ‘zweten – weten – vergeten’. Leerlingen stampen om te voldoen aan de normering, hebben de kennis eventjes paraat en vergeten het daarna. En dat is logisch, zo zien we ook terug in het nieuwe boek Is het voor een cijfer? van schrijver Johannes Visser dat deze week gepubliceerd wordt. We laten de leerlingen aanpassen aan een bedacht schoolsysteem, maar kijken niet meer naar hoe we leerlingen kunnen enthousiasmeren en motiveren. Jan de Jong, directeur van MBO-opleider GO-college, onderstreept dat direct. “Je moet het niet uit je hoofd kennen, maar de waarom-vraag willen begrijpen. Alleen dán is leren leuk én kan je als monteur straks zelfstandig aan de slag”.

 

Dit móet anders

Jan vertrekt zelf zo’n 11 jaar geleden bij het ROC in het westen van het land. Na 22 jaar trouw dienstverband gooit hij de handdoek in de ring. Niet omdat hij klaar is met het onderwijs. Integendeel. Jan heeft slechts één missie: dit schoolsysteem móet anders. En het kán anders, zo is zijn overtuiging. Kort daarop besluit Jan zijn eigen onderwijsinstelling te starten, GO-college. Een MBO-opleider voor de techniek. Maar dan helemaal anders.

Jan besluit dat je niet slechts 2 keer per jaar mag instromen. Maar gewoon dagelijks. Net als je examen overigens. Precies in het moment dat voor jou passend is. “Wat een onzin om dat te beperken tot 2 momenten in het jaar, als je nú al iemand het vak kan leren. Dat is toch van de zotte als je weet dat we deze mensen zo hard nodig hebben?”. Denken in beperkingen is niet aan Jan besteed.

Een andere aanpak die ten aanzien van de gevestigde orde wat uitleg vraagt: je volgt geen standaard lesprogramma bij GO-college “Juist omdat we er zijn voor de leerling, laten we waar mogelijk de standaard los. Zo hebben we geen vaste leerjaren, maar stippelen we met de leerling en het leerwerkbedrijf een programma uit dat past. Als je het opleidingscurriculum hebt doorlopen, ga je examen doen. We weten dat iedere leerling zijn eigen route, snelheid en groei nodig heeft. We vinden het niet zo interessant hóe je er komt, maar dát je er komt.” Alle diploma’s van GO voldoen aan de landelijke standaard en zijn CREBO erkend.

Juist voor de technische leerling die het bij de grote opleiders niet redt of in een hoger tempo naar het diploma toe wil werken biedt anders denken kansen. Maar GO is er ook voor leerlingen die wél de techniek in willen en kunnen, maar simpelweg niet goed begeleid worden binnen de beperkingen van het huidige schoolsysteem. Zij vallen gemakkelijk uit. “We begeleiden je op een persoonlijker, flexibeler en passender manier waardoor je beter en zelfstandiger tot dat diploma komt.” Een oplossing voor het gehele MBO- en arbeidsmarkttekort, zo ziet Jan. “Minister Dijkgraaf is van harte welkom om te zien dat dat werkt,” vertelt hij met een glimlach. “De koffie staat klaar.”

 

Utopisch beeld: de MBO-opleider die er is voor de leerling

Jaarlijks leidt GO zo’n 35 slimme doeners op. Vaak leerlingen die bij de grote, reguliere opleiders niet op hun plek zijn. Dat zien we terug in een enorme uitstroom van 35.000 jongens en meiden per jaar, zo lezen we deze week in de kranten. En dat vinden ze bij GO schokkend, maar in het huidige schoolsysteem ook logisch. Eén van hun leerlingen, Anouk, vertelt zelf: “Bij grote opleiders was ik altijd een nummer en niemand kende me bij naam. Bij GO kennen ze niet alleen mijn naam, maar ook mijn karakter en mijn verhaal.” Met dat statement voltooit Anouk onlangs haar opleiding tot Eerste Monteur Elektronische Systemen (MBO-3). Dankzij GO heeft ze haar passie gevonden.

 

Het kan wél

Met persoonlijke begeleiding, een flexibel lesprogramma waarbij je start en examen doet wanneer jij wilt en locaties te Oude-Tonge en Pijnacker. Met haar unieke belofte durft GO-college het dan ook aan. “We beloven je 6000,- opleidingsbudget voor het volgen van jouw opleiding elektrotechniek, installatietechniek of werktuigbouwkunde,” zo vertelt Jan de Jong, directeur van GO, trots. “Wij gaan ervoor!”

GO-college is de particuliere techniekopleider waar je jouw MBO-3 of MBO-4 opleiding op je eigen tempo volgt. Wij geloven dat vakgericht opleiden alleen in samenwerking kan en dus leer je van ons én je leerwerkbedrijf. Persoonlijke begeleiding is bij ons geen woord, maar een belofte en versterkt jouw waarde in de praktijk.

 

Vragen, pers en communicatie t.a.v. dhr. de Jong: administratie@gocollege.nl